Hartmediatie 2 – Artikel nieuwsbrief – 6 april 2012

Sommigen van jullie zijn misschien gewend te mediteren, anderen niet. Bij meditatie bestaat al snel het beeld dat je gaat zitten met je ogen dicht en vooral nergens aan denkt. Er is in ieder geval stilte. Bij deze vorm van meditatie is dat anders. Dit is een geleide meditatie, waarbij ik je als het ware bij de hand neem, op weg naar je hart.

Ga dus rustig zitten,  zorg dat je goed zit, dat je niet gestoord wordt. Zorg dat je voeten op de grond staan. Sluit dan je ogen en haal eens rustig adem.

Als je zo zit, word je dan van bewust hoe je zit. Zit je lekker, of is er ergens spanning. Gaan er misschien allerlei gedachten door je hoofd. Misschien heb je een drukke dag achter de rug. Wees je er van bewust. Je hoeft er niet tegen te vechten, word je alleen maar bewust van de spanning en gedachten. Misschien zijn er helemaal geen gedachten en voel je helemaal geen spanning. Ook dat is goed. Geniet dan van de rust.

In sommige vormen van meditatie is het belangrijk dat je eerst aan de gang gaat met de spanning of de gedachten. Bij deze meditatie doen we dat niet. Alles wat er is, mag er zijn. Sterker nog, maak de volgende afspraak met jezelf:  alles wat zich aandient is goed. Als er spanning is word je dan bewust van de spanning, als er rust is word je je bewust van de rust. Als er gedachten zijn, word je je bewust van de gedachten, als het stil is in je hoofd word je je bewust van de stilte.

Ik zal je regelmatig vragen je iets voor te stellen, voor sommigen is dat makkelijk, voor anderen niet, en voor weer anderen nu niet. Of het nu wel lukt of niet lukt, spreek met jezelf af dat het goed is. En we gaan zelfs nog een stap verder, als je merkt dat je het toch niet goed vindt wat zich aandient, spreek dan met jezelf af dat je het goed vindt dat je het niet goed vindt Dat is accepteren wat er is.

Hoe is het met je ademhaling? Zwaar of licht, hoog of laag, gejaagd of rustig, duidelijk of onmerkbaar aanwezig. Onderzoek maar hoe je ademhaling gaat zonder die te willen veranderen.

Volg zo op deze manier je inademing en je uitademing. In en uit, in en uit, als eb en vloed, volg het ritme van je ademhaling.   Leg dan nu je hand op je hart. Op de plek die ik genoemd heb. Hoe dichter op je huid hoe beter.  En ervaar wat dat met je doet. Wat voor gevoel geeft dat, verandert er iets of blijft alles hetzelfde en bedenk wat het ook is het is goed. En als je dan zo met je hand op je hart naar je ademhaling luistert, breng je geleidelijk aan je aandacht naar je hart, voel de ademhaling door je hart heen gaan, in en uit en blijf dat zo een tijdje doen, zonder er iets aan te willen veranderen.

Voel hoe je borstkas op en neer gaat in jouw tempo. Nu kun je als je dat nog niet gedaan hebt je andere hand er bij leggen, bovenop de eerste hand of wat hoger op je borst. Kijk maar wat voor jou het prettigst voelt. En zag dan zacht in jezelf: dit ben ik.

Herhaal het maar een paar keer. Zeg maar met je eigen naam Fijn dat je er bent……

En voel wat dat met je doet. Is dat prettig, onwennig, word je blij, verdrietig, ongeduldig of is er alleen leegte of stilte? Het is zoals het is en dus goed want jij bent goed zoals je bent. Vanuit je hart ben je precies zoals je bedoeld bent te zijn. Blijf maar even in dat gevoel.

Haal dan een beetje dieper adem, een klein beetje dieper maar en stel je voor dat je inademt vanuit je hart, dat de lucht je hart binnenkomt en de uitademing via je hart je lichaam weer verlaat.  In en uit. Voel hoe met elke inademing het leven binnenkomt en hoe met elke uitademing stress je lijf weer verlaat.

Je hoofd heeft je hier misschien van alles over te vertellen, wat het ook is geef je hoofd gelijk, zeg: thank you for sharing, dank je wel dat je dit met me deelt en ga gewoon door. In en uit.

En terwijl je zo bezig blijft met ademen via je hart, zie je voor je hoe de ademhaling vanuit je hart verder je lichaam in gaat, naar boven en naar beneden. Je volgt dat proces niet echt want je blijft gefocust op je hart, maar vanuit je ooghoeken zie je als het ware dat je adem via kleine kanaaltjes vanuit je hart verder stroomt. Je hoeft dat ook niet verder te verzorgen, want je hart zorgt daar wel voor. Dit is het natuurlijke proces van ademhaling, zo gaat je adem altijd, alleen ben je je er normaal niet bewust van en nu wel.

Terwijl je zo zit en het goed vindt wat er is, maak je je ademhaling een klein beetje dieper. Je neemt een heel klein beetje meer lucht in.

Terwijl je dat doet hoor je een stem die zegt: je bent bijna thuis. Ervaar maar eens wat dat met je doet. Thuiskomen in jezelf. Voor sommigen bekend terrein, voor anderen een verlangen. Kijk er naar zonder oordeel. En terwijl je je fysieke ogen gesloten houd, doe je je interne ogen open en zie je een toegang, een opening, een deur, een grote poort, een gordijn of leegte en je weet: dit is de deur naar mijn hart.

Sommigen van jullie zullen niets zien, weet dan dat er een opening is en dat je op de drempel van je hart staat. Misschien is de enige reden dat je niets ziet dat je het prettig vindt om niet afgeleid te worden door je ogen en wil je alleen maar de geluiden horen, de geuren opsnuiven, of de stilte van je hart ervaren. Ieders ervaring is daarin uniek en helemaal oke.

Voor je naar binnen gaat, blijf je even staan. Je maakt je ademhaling nog iets dieper en stelt jezelf de vraag: is het op dit moment voor mij goed om naar binnen te gaan? En luister naar het antwoord

De reden dat je die vraag stelt is dat jij de enige bent die bepaald of er iemand je hart binnen mag gaan. Het is de meest heilige, de meest centrale plaats van je zijn. Dit is de woonplaats van je ziel. Het is dus een plaats die met respect benaderd moet worden.

Als het jouw tijd is om ja te zeggen ga je naar binnen en merk je dat de deur opengaat

En stel je maar voor dat je naar binnen gaat. Het kan zijn dat je van alles ziet, het kan ook zijn dat je alleen ervaart. Alles is goed, vooral voor wat we hier komen doen. We zijn hier namelijk om kennis te maken met ons hart. Want elk hart is uniek. Elk hart heeft zijn eigen kwaliteit, elk hart is als het ware de handtekening van jouw essentie. Dit is wie jij  bent. Dit is je kern.

Je gaat even tijd doorbrengen in je hart. Stel je maar voor dat je gaat zitten. Misschien heb je vragen. Wacht nog even met die aan jezelf te stellen en ga eerst eens luisteren, voelen, ervaren. Wees met al je zintuigen open aanwezig. Maak je ademhaling nog iets dieper en verwelkom wat er gebeurt in stilte.

En als je de boodschap over wie jij in je kern bent, wat de kwaliteit van jouw hart is, hebt ontvangen, kun je er voor kiezen om daar in stilte van te genieten, maar je kunt er ook voor kiezen om vragen die je bij je hebt te stellen aan jouw hart en luister maar naar de antwoorden.

Blijf met dit beeld of deze woorden, of welke vorm de boodschap van je hart ook heeft rustig ademhalen vanuit je hart. Adem in en uit, in en uit.

Maak nu de ademhaling weer een klein stukje dieper en breng je focus weer meer in het hier en nu naar je lijf, en zie hoe je inmiddels je hele lijf mee ademt. En blijf maar een tijdje rustig bij je ademhaling, met je hand op je hart en dank je hart voor zijn goede werk al die jaren.

Al die tijd klopt jouw hart voor jou. Terwijl jij druk bezig was met andere dingen klopte het altijd maar door en transporteerde het alles door je lijf wat belangrijk voor je was om te overleven. Terwijl je je hart bedankt zou je je voor kunnen nemen om je hart meer aandacht te geven,  je zou je voor kunnen nemen de taal van je hart beter te leren.

En blijf bij je ademhaling en de hand die op je hart ligt. Voel maar dat hier een oneindige bron van liefde en waardering voor jou ligt. Al die liefde en waardering die je misschien buiten jezelf zoekt, ligt hier op je te wachten. En ook als je het niet voelt, weet je dat het zo is.

Dan wordt het langzaam tijd om afscheid te nemen van deze plek, doe het rustig en in je eigen tijd. En weet dat je altijd terug kunt gaan. Binnen in jou is een oneindige bron van kennis en liefde waar je altijd op in kunt tappen en hoe vaker je dat doet, des te makkelijker wordt de weg. Het is namelijk nooit ver weg, alleen een paar inademingen en uitademingen van je vandaan. Neem je tijd om afscheid te nemen. Als je zo ver bent mag je je ogen weer open doen.

Reacties zijn gesloten.