Hartmeditatie; de boodschap van het hart – Artikel nieuwsbrief 13 januari 2012

Ga rustig zitten. Zorg dat je niet gestoord wordt. Zet je voeten op de grond en haal eens rustig adem. Word je bewust van hoe je zit. Zit je lekker, of is er ergens spanning? Rust in je hoofd of allerlei gedachten? Vecht er niet tegen, word je alleen maar bewust van wat er is.
Spreek met jezelf af dat alles wat zich aandient goed is; accepteren wat er is.
• Als er spanning is, word je dan bewust van de spanning
• Als er rust is, word je bewust van de rust
• Als er gedachten zijn, word je bewust van de gedachten
• Als het stil is, word je bewust van de stilte.
• En als je merkt dat je het toch niet goed vindt wat zich aandient, spreek dan met jezelf af dat je goed vindt dat je het niet goed vindt. Dat is accepteren wat er is.

Focussen op de ademhaling. Hoe is het met je ademhaling? Zwaar of licht, hoog of laag, gejaagd of rustig, duidelijk of onmerkbaar aanwezig. Onderzoek hoe je ademhaling gaat zonder die te willen veranderen. Volg het ritme.

Leg je hand op je hart. Hoe dichter op je huid hoe beter. Ervaar wat dat met je doet. Wat voor gevoel geeft dat, verandert er iets of blijft alles hetzelfde? Wat het ook is, het is goed.
Breng dan geleidelijk aan je aandacht naar je hart. Voel de ademhaling door je hart heen gaan, in en uit. Blijf dat zo een tijdje doen, zonder er iets aan te willen veranderen. Voel hoe je borstkas op en neer gaat in jouw tempo. Leg dan je andere hand erbij, er precies bovenop of wat hoger, wat voor jou het prettigst voelt.

Zeg dan zacht in jezelf: dit ben ik. Herhaal dat een paar keer. Want dat is de waarheid vanuit ons huidige perspectief. Zeg dan met je eigen naam: Fijn dat je er bent…..En voel wat dat met je doet. Is dat prettig, onwennig, word je blij, verdrietig, ongeduldig of is er alleen leegte of stilte. Het is zoals het is, dus goed, want jij bent goed zoals je bent. Vanuit je hart ben je precies zoals je bedoeld bent te zijn. Blijf even in dit gevoel.

Verdieping. Haal een klein beetje dieper adem. Stel je voor dat je inademt vanuit je hart, dat de lucht je hart binnenkomt en de uitademing je lichaam via je hart weer verlaat. Voel hoe met elke inademing het leven binnenkomt en hoe met elke uitademing stress je lijf weer verlaat.
Zie dan voor je dat de ademhaling vanuit je hart verder je lichaam in gaat, naar boven en naar beneden. Je volgt het proces niet echt want je blijft gefocust op je hart. Maar vanuit je ooghoeken zie je als het ware dat je adem via kleine kanaaltjes vanuit je hart verder stroomt. Dat hoef jij verder niet te regelen, daar zorgt het hart zelf voor. Dit is het natuurlijke proces van ademhaling. Zo gaat je adem altijd, alleen ben je je er normaal niet van bewust en nu wel.

Maak je ademhaling nu weer een klein beetje dieper en zie voor je hoe zich vanuit je hart een beeld begint te vormen. Het begint als een klein puntje, nauwelijks zichtbaar. Terwijl je je gewaar begint te worden van dat puntje stel je jezelf de vraag:
“Welke boodschap heeft mijn hart voor mij?”
Het antwoord kan op veel manieren komen, ook op andere manieren dan ik beschrijf.

Stel je nu voor dat het puntje met elke inademing een beetje groter wordt of dichterbij komt. Je zou graag willen weten wat het is, maar je kunt het net niet zien. Je blijft je focussen op de ademhaling, dus je kunt ook niet helemaal scherp stellen. Terwijl het langzaam groter wordt, groeit ook het gevoel dat je de vorm bijna zou kunnen onderscheiden.
Terwijl je rustig in en uit blijft ademen komt onvermijdelijk het moment dat je ziet wat het is.
Misschien is het wat je verwacht had. Misschien ben je verrast. Wellicht twijfel je of je het wel goed ziet, of twijfel je of je überhaupt iets ziet. Misschien zie je ook wel niets. Als dat zo is, kijk dan eens of er iets anders komt. Komen er woorden in je op, of andere gewaarwordingen zoals gevoelens, geuren, klanken of muziek. Of echt alleen maar stilte.
Wat het ook is, vergeet niet de afspraak die je gemaakt hebt om goed te vinden wat zich aandient. Die afspraak was vooral bedoeld voor dit moment in de meditatie. Dus herinner je de afspraak. Adem nog een klein beetje dieper in en uit en laat het beeld, de twijfel of de stilte het geluid, de woorden, de geur, etc. tot je doordringen.

Wat het ook is, dit is de boodschap van jouw hart voor jou op dit moment. Laat deze boodschap tot je doordringen. Misschien is het meteen helder, misschien ook niet. Vertrouw er op dat het wel helder gaat worden. Blijf met dit beeld, deze woorden, of welke vorm de boodschap van je hart ook heeft, rustig ademhalen vanuit je hart.

Maak nu de ademhaling weer een klein stukje dieper en zie hoe inmiddels je hele lijf mee ademt. En blijf maar een tijdje rustig bij je ademhaling, met je hand op je hart. Dank je hart voor zijn goede werk al die jaren. Al die tijd klopt jouw hart voor jou. Voel maar dat hier een oneindige bron van liefde en waardering voor jou ligt. Al die liefde en waardering die je misschien buiten jezelf zoekt, ligt hier op je te wachten. En ook als je het niet voelt, weet je dat het zo is.
Dan wordt het langzaam tijd om afscheid te nemen van deze plek. Doe het rustig en in je eigen tijd. Weet dat je altijd terug kunt gaan. Binnen in jou is een oneindige bron van kennis en liefde waar je altijd op in kunt tappen. Hoe vaker je dat doet, des te makkelijker wordt de weg. En zo lekker dichtbij, niet verder dan een paar inademingen en uitademingen van je vandaan.

Reacties zijn gesloten.